S příchodem pandemie COVID-19 se stále více lidí, mimo jiné z důvodu uzavření obchodů, rozhoduje pořizovat si vánoční dárky přes internet – na e-shopu. Pro nákupy online platí v zásadě jiná pravidla než pro nákupy v kamenných prodejnách, občanský zákoník v tomto směru poskytuje maximální ochranu spotřebiteli, zejména v případech odstoupení od smlouvy. Nelíbí se vám zboží, nebo jste si jeho koupi jednoduše rozmysleli? Jak správně postupovat při jeho vrácení a na co si dát pozor?

Neodkládejte odstoupení od smlouvy

U smluv sjednaných distančních způsobem, tedy přes telefon, internet nebo třeba skrze e-mail, je důležitá 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy, která začíná běžet okamžikem převzetí zboží. O vašem úmyslu od smlouvy odstoupit je nutné prodejce informovat, nestačí tak pouze zboží nepřevzít. Zákon neupravuje přesný způsob vyrozumění prodejce, ze zkušeností vám ovšem můžeme doporučit zaslání doporučeného dopisu nebo jednoduše sdělit svůj záměr e-mailem či telefonicky. Na internetových stránkách prodejce je také často k nalezení formulář k odstoupení od smlouvy, jehož vyplnění vám zabere pouze pár minut. V každém z těchto případů platí, že nemáte povinnost uvádět důvod, proč jste se rozhodli od smlouvy odstoupit!

Kdy mám povinnost zboží zaslat zpět a kdy mohu očekávat peníze?

Po informování prodejce o svém úmyslu máte povinnost bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 14 dnů, předat zboží zpět prodejci. Ve stejné lhůtě je též prodejce povinen poskytnout vám všechny finanční prostředky včetně nákladů na dodání, a to vše stejným způsobem, jakým došlo k prvotnímu uhrazení částky za zboží. V případě, že pro povahu věci není možné zboží zaslat obvyklou poštovní cestou, je zde i možnost (dle povahy věci), aby si ho prodejce vyzvedl v domácnosti spotřebitele na vlastní náklady.

Důvěřuj, ale prověřuj

O zvýšené poptávce po nakupování přes internet si jsou samozřejmě vědomi také prodejci, kteří toho často pomocí neověřených a mnohdy i falešných e-shopů využívají. Ačkoli nízká cena je velice lákavým parametrem pro koupi konkrétního zboží, vždy se ujistěte, že se za e-shopem ve skutečnosti neskrývá podvodník. Lze tak učinit zejména skrze recenze na různých internetových srovnávacích portálech nebo kontrolou, že na webových stránkách prodejce jsou viditelně dostupné obchodní podmínky, případně sídlo obchodu a kontaktní informace.

Kdy není možné od smlouvy odstoupit?

Ne v každém případě je dle zákona spotřebiteli dovoleno odstoupit od smlouvy. Jsou to zejména situace, kdy se jedná o dodání potravin, dodání zboží upraveného dle přání spotřebitele či zboží, které podléhá zvýšeným hygienickým standardům. Neuspějete ani při navrácení zvukové/obrazové nahrávky nebo počítačového programu, pokud byl porušen jejich původní obal.

Závěr

Mnoho z nás má pravděpodobně v souvislosti s pandemií COVID-19 v plánu pořídit alespoň jeden vánoční dárek přes internet. Zdá se to být především nejpohodlnější a nejbezpečnější variantou, jak udělat na Vánoce radost svým nejbližším. Přesto se nezapomeňte mít na pozoru, zejména před pochybnými internetovými obchody.

Nestihli jste 14denní lhůtu? Má obdržená věc vadu, pro kterou se stává méně hodnotná? Nejen o správném postupu reklamace se dočtete zde.

Nepřišly vám od prodejce peníze zpět nebo máte jiné problémy s odstoupením od smlouvy? Naše advokátní kancelář je vám plně k dispozici.

Zajímají-li Vás průběžné novinky z různých právních oblastí, přihlaste se k našemu newsletteru v pravé dolní části stránky.


JUDr. Jiří Janoušek | advokát

jiri.janousek@janousekadvokat.cz

 

Print Friendly, PDF & Email